diumenge, 18 de març del 2018

HISTÒRIAS DE LA FARIGOLA, LA MARIA BALDÓ I LES NOVES PEDAGOGIES

Conxa Garcia.  El diumenge 11 de març, dins del programa d'activitats organitzades per la Comissió 8 de març del Coll, es va fer una visita a l'Escola Farigola, amb la finalitat de conèixer el seu edifici, les noves pedagogies que s'hi implantaren, la seva història i a la seva primera directora, la Maria Baldó.

Va ser una visita entranyable  per la implicació de l'Escola, que enguany celebra els cent anys de la posada de la primera pedra, ja que fa uns anys que duen a terme un projecte per conèixer la història de la seva escola, amb un treball que fa l'alumnat de sisè. L'inici de la trobada i la visita es va fer al pati, com es pot veure a la fotografia de la Maud Franzén.

La directora, la Montserrat Batallé, professores del centre i l'AMPA hi col.laboraren. Les i els  alumnes del grup de treball d'aquest any van ser unes meravelloses guies, que ens parlaren dels fets històrics que coneixien i ens acompanyaren a recórrer l'edifici, en una visita detallada que deixava veure l'orgulloses que se senten de la seva Escola. Emocionant.

Finalment en l'Àula de Recerca, on tenen una exposició de materials i fotografies antigues del Centre i on tenen ordinadors i hi treballen, vam parlar de la importància dels nou edificis que va fer el Patronat de L'Ajuntament de Barcelona, jo mateixa i l'Albert Torrent, especialista en pedagogia, vam establir un diàleg sobre la base de la biografia de la Maria Baldó.  Vaig parlar de la formació i de la gran activitat política, social i educativa de la Maria i, en especial de les seves activitats feministes i en favor de l'educació de les nenes i de les dones en general.

L'Albert Torrent va situar-nos en el moment pedagògic del moment, de l'escola activa, de les noves pedagogies, dels ateneus populars i l'Ateneu Enciclopèdic, de la gran aportació del CENU, que va posar en marxa el projecte pedagògic més avançat de l'Europa del moment i que es va veure tallat pel franquisme.

Vam parlar de la importància dels nou edificis que va fer el Patronat de l'Ajuntament de Barcelona, entre ells l'Escola del Mar, l'Escola del Bosc, la Baldiri Reixach o La Farigola. I el fet, inèdit, que els edificis fossin bonics i que es fessin adaptats a les persones que hi havien d'educar-se en ells i a les noves pedagogies que es pensaven implementar. Per exemple hi havia dutxes, perquè l'alumnat es dutxés un cop per setmana, llavors no hi havia dutxes a les cases; el fet de situar-les envoltades de natura, amb molta llum natural, etc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada