Comunicadores del
Coll. Us recomanem l’exposició
i les dues taules rodones
homenatge a la Pepi ta Pardell
que es faran aquest mes d’abril i que s’inaugurarà el dissabte 6 d’abril, a les 18h, al Centre
Cívic El Coll – La Bruguera. Es tracta d’una activitat d’homenatge a aquesta
gran dibuixant i il·lustradora, pionera del cinema d’animació i veïna del Coll
i Gràcia. El 2018 va rebre la Creu de Sant Jordi "per la singularitat del
seu treball en el món de l'animació, com a integrant de l'equip que va dur a
terme el primer llargmetratge a l’Estat espanyol en aquest camp i la primera
pel·lícula de dibuixos animats en color d’Europa”
El març del 2016, vam escriure al blog de Dones del Coll:
Pepita Pardell (1928) és una de les dones rellevants del
barri del Coll. Era dibuixant,
il.lustradora. El febrer de 1944 amb gairebé 16 anys complia un dels seus
somnis, entrar en el món de l’animació. Va treballar als Estudis Balet &
Blay, que tenien la seu al barri. Va
viure al carrer Tirso i ara viu al carrer Providència.
A la Mostra Internacional de Cinema d’Animació (ANIMAC), que es va celebrar la darrera
setmana de febrer a LLeida, li van
atorgar a aquesta veterana animadora catalana el Premi a la Trajectòria
Professional. La Pepita Pardell, va ser
pionera d’aquest tipus de cinema i va
debutar els anys quaranta amb “Garbancito de la Mancha”, el primer film
d’animació de l’estat i el primer d’Europa en color, realitzat als Estudis Balet
i Blay.
En una recent entrevista explicava que gràcies a una altra
gran dibuixant , la Rosa Galcerán “va aconseguir feina dibuixant quaderns
apaïsats per l’editorial Toray. De l’any 1951 fins al 1961 va fer contes de
fades i historietes romàntiques per a jovenetes. Era un treball que feia a
casa, que li va donar molta soltura en el dibuix, però que va acabar avorrint.
Els arguments repetitius i carrinclons de les historietes no donàvem cap marge
a la creativitat.”
En la presentació que li fa aquesta entrevista es diu que la
Pepita posseeix “una mirada introspectiva intensa, a la seva memòria guarda
records de tot el que ha tingut de batallar, en un món fet a la mida dels
homes, per poder salvaguardar les seves opinions i la seva independència professional.
La Pepita és una dona que prové d’un substrat social popular. El seu pensament
sensible i ple de sentit comú, el sap utilitzar per retratar perfectament la
misèria, la carrincloneria, les bestieses i les incongruències del món
franquista que li va tocar patir.”
A partir dels setanta “va participar en diverses produccions
pels Estats Units i el Regne Unit. Amb productores associades com Estudios
Filman o la de Bill Meléndez, a Pegbar dibuixa per series americanes com la de
Charlie Brown, o dóna color al llargmetratge The Lion, the Witch & the
Wardrobe (Cròniques de Narnia) que va obtenir un premi als EMI Awards de 1979
als Estats Units.”
















Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada